Didi & Friends

Susah Cari Kerja Sekarang? Baca Ni Jika Tak Korang Menyesal Seumur Hidup




Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada pembaca pengguna.org. hari ini Akak nak celoteh sikit pasalĀ  tajuk diatas.. ” Hai Susahnya Cari Kerja Sekarang”.

Ramai yang merungut sekarang, kerja susah dapat. Huhu..ada betul juga. Sekarang ni kalau bergantung pada sijil semata-mata susah Dik nak cari kerja. Korang mesti ada juga kemahiran lain yang boleh jadi sandaran untuk korang boleh buat pilihan pekerjaan. Contohnya kalau korang pandai memasak korang boleh guna bakat korang tu untuk buat bisnes kecil-kecilan. Dik jual nasi lemak tepi jalanpun untung Dik 5 angka sebulan, kalah orang kerja makan gaji. Tapi tak class lah kawan-kawan pandang. Betul ka??Biar lah Dik oi apa orang nak cakap yang penting poket kita penuh.

Ni ada satu cerita sorang member yang sama belajar dekat “U tempatan ” nama rahsia lah yer karang di terbaca artikel ni habis akak Dik Oii.. Ok balik pada cerita kita..member akak ni dah puas mohon kerja tapi tak dapat-dapat. Mungkin belum ada rezeki dia. Tapi dia tak putus asa hari-hari naik ofis turun ofis cari kerja kosong, malangnya tak der bos nak amik kerja, mungkin takut tengok result dia yang cun sangat bospun takut nak bagi gaji rendah, walaupun dia dah merayu, dia tak kesahpun gaji sikit janji dia dapat kerja. Huhu cian dia Dik.. takde bos yang nak terima.

Akakpun sedih ni bila tulis cerita dia ni huhu..tapi dia tak putus asa tak cepat mengalah ayat yang pembakar semangat dia “1 pergi 10 aku kejar” umpama seorang bos tak terima 10 lagi bos dia cari.. Huhh.. memang jiwa kental la member akak ni..Nak di pendekkan cerita.. member akak ni suka makan roti. Masa belajar dulu akak ngan member panggil dia “Hantu Roti”.Hahaha..jahat la kitaorang ni.. tapi dia tak kesahpun..

Pada satu petang akak terserempak ngan member akak ni. dah 3 tahun kami tak berhubung Huhu mak ai.. terkejut badak akak, ingat ka artis mana. Rupanya member akak yang kami gelar dia “Hantu Roti”. Huhu..menyirap darah dimuka akak terkejut tengok member akak ni banyak dah berubah..bukan saja rupa penampilan keretapun dah mewah.. Tapi best Dik member akak ni tidak sombong masih macam dulu lagi perangai dia.,ramah dan tidak lokek ilmu.

Akakpun apa lagi tak sabar nak tahu macam mana dia boleh berubah begini. Baru 3 tahun tak jumpa. Mula-mula dia malu nak cerita, tapi bila akak desak akhirnya dia setuju berkongsi. Korang nak tahu tak?? Ka korang boring baca cerita akak ni..Ok la akak sambung.. member ni cerita dia dah penat kejar bos cari kerja , hingga satu malam tu dia terjumpa dalam carian pakcik Google buku cara buat roti. Memangpun dia minat makan roti..So entah mengapa laju jer tangan dia klik butang bayaran BELI BUKU tu..Dalam satu malam dia baca sampai habis, datang semangat yang luar biasa dalam diri dia ‘Aku nak jual roti’.

Keesokannya member akak ni terus pergi beli bahan dan terus praktis apa yang dia baca. Berkat kesungguhan dan semangat yang kuat dalam satu hari dia berjaya buat 1o jenis roti… mak aii..baru belajar jer kot..memng betul la dia ni “Hantu Roti” haha.. Dah tu bila dah banyak pening pulak nak bagi saper roti ni… kalau dia makan sorang mesti tak habis sebab banyak sangat. So maknya cadangkan dia sedekah sama jiran tetangga. Huhu dah sedekahpun baki masih banyak..Apa nak buat ni..terus dia teringat sekolah tahfiz dihujung kampung. Apa lagi terus ..dia start motor kapcai bapanya membawa bersama-sama baki roti yang banyak tu untuk diagihkan di sekolah tahfiz. Huhu.. bersemangat betul member akak ni..

Bila dia pulang kerumah, hati rasa lega dan puas bila hasil tangan dapat dikongsi sama orang lain…Huhu dipendikkan cerita..pengetua sekolah tahfiz tersebut datang untuk membuat tempahan roti untuk jamuan 5 majlis korperat. Mak ai… rezki allah… baru jer tolong sikit…bermula dari situlah dia membina kerjayanya bukan lagi ‘hantu roti’ tapi ‘TOKEY ROTI’ haha.. setakat ini sudah 5 cawangan kedai roti yang dia buka. Kau memng Awasome la kawanku…

Begitu lah cerita kawan akan Dik.. Pada adik-adik yang belum dapat kerja jadikan cerita member akak ni sebagai pembakar semangat. Kerja bukan sekadar kerja makan gaji sahaja, kerja sendiri lagi hebat. Yang penting adik ada ILMU dan SEMANGAT YANG KUAT UNTUK BERJAYA.

Ni buku roti yang kawan akak beli, baca dan praktis tu…bukan roti sajer yang di ajar, kek coklat, kuihpun ada..Murah jer RM30. Dengan modal RM30 ni kawan akak dapat buka 5 kedai..huhu hebat betul la ilmu dalam buku ni. Adik boleh cuba jika mahu.. Akak doakan adik yang baca coretan akak ni pun akan terus maju adan mendapat kerja yang bagus.

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *